Creativity and neuropsychological development in students of elementary education
DOI:
https://doi.org/10.17162/rmi.v6i2.1636Keywords:
Creative intelligence, neuropsychology, schooling, primary education, educationAbstract
The present study aimed to determine the relationship between the creative intelligence and the neurological maturity in primary students of Pedro Kalbermatter Adventist School, in Juliaca, Perú, 2018. This research was done through the quantitative approach, no experimental design, correlational and cross-sectional study. The population was one hundred sixty-eight primary students from whom was taken seventy-five students as a representative sample. The instruments used for data recollection were, the creative intelligence test of Corbalan and Martinez (2003) and the scholar neuropsicological matureness questionary of Portellado, Mateos and Martinez (2012). The results were that there is a (p=0,047) value according to the Tau_b of Kendall, it allows according to the suggested rule of decision to accept the alternate hypothesis and to reject the null hypothesis. As a conclusion, there exist a positive correlationship between creative intelligence and neuropsicological maturity, there exist positive correlationship between creative intelligence and phonological fluency and also between creative intelligence and semantic fluency. In other hand, does not exist correlationship between creative intelligence and the other neuropsicological dimensions suggested by the present study.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).