Marital satisfaction and Burnout syndrome in teachers of Private Educational Units in the cities of La Paz and Cochabamba, Bolivia, 2020
DOI:
https://doi.org/10.17162/rmi.v8i2.1761Keywords:
Marital satisfaction, burnout syndrome, teachers.Abstract
The objective of this research was to determine if there is a significant relationship between marital satisfaction and burnout syndrome in teachers of private Educational Units of the City of La Paz and Cochabamba, Bolivia, 2020. The sample consisted of 115 teachers who belonged to the Private Educational Institutions of the city of La Paz and Cochabamba, Bolivia and whose ages range from 25 to 60 years of both sexes. The instruments used to measure the variables were the Marital Satisfaction Scale (ESM): Pick and Andrade (1988) and the Maslach Burnout Inventory (MBI) Questionnaire: Maslach and Jackson in (1986). Finally, it was obtained as a result that there is a significant relationship between marital satisfaction and the degree of personal fulfillment. However, if there is a highly significant, moderate and negative relationship between marital satisfaction and the degree of emotional exhaustion; as well as, there is a significant slight and negative realization between marital satisfaction and the degree of depersonalization.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).